luni, 18 martie 2013

Economia cu bune si cu rele

Intrerupem programul pentru stiri de ultima ora din domeniul economic. Asa cred ca ar trebui sa sune introducerea la articolul de astazi. Pentru ca zilele trecute a avut loc un eveniment destul de interesant in ce priveste domeniul financiar. Care m-a determinat sa scriu acest articol, in ciuda faptului ca zona economica ma pasioneaza tot mai putin in ultima vreme. Pe scurt, temperatura apei destinate fierberii treptate a broscutelor a fost crescuta brusc cu vreo zece grade. Cu aceasta ocazie este posibil ca unele broscute sa fie alertate de cresterea ceva mai rapida a temperaturii, in oala tot mai calda in care se complac de atata vreme, si sa sara afara. Dar va fi vorba oricum de un numar redus, majoritatea sunt deja prea amortite ca sa mai faca ceva inainte de a fi prea tarziu.

In trecut v-am tot povestit despre situatia precara a finantelor mondiale in general si celor locale, in particular. Despre faptul ca sistemul financiar actual nu este altceva decat o schema piramidala, destinata inmultirii banilor celor din varful piramidei si furtului acestora de la cei aflati la baza. Metodele practicate au fost diverse: privatizarea profiturilor si socializarea pierderilor, furtul prin inflatie sau prin taxe de protectie de tot felul, inmultirea banilor si multe altele. Spuneam in prezentarea economica de la festival ca uneori mi-e greu sa inteleg de ce lumea mai are inca incredere in sistem. Ca nu exista nici o garantie in privinta depozitelor bancare asa-zis "garantate" de statul falimentar si ca hotii din banci sunt mult mai periculosi decat cei traditionali. Iar in acest moment exact la asta s-a ajuns: furt pe fata, fara alte ascunzisuri si pacaleli.

Ce s-a intamplat mai exact ? Vineri seara UE si FMI au obligat Cipru sa accepte introducerea unei "taxe" aplicata tuturor depozitelor bancare existente in tara. Taxa aplicata este de 9,9% pentru depozitele mai mari de 100.000 euro si de 6,75% pentru cele mai mici de 100.000 euro. Practic, daca aveai la banca depusi 100.000 euro statul iti ia din ei vreo 10.000. Iar daca aveai sa zicem vreo 10.000 euro pusi deoparte pentru zile negre tocmai ai ramas cu vreo 700 euro mai putin. De ce ? Sunt multe variante de raspuns. Pentru ca nu mai au bani de cheltuit. Pentru a da o lectie ciprului care functiona ca un mic "paradis fiscal" in inima europei. Pentru ca rusii scoteau banii din tara pentru a-i depune in bancile cipriote. Pentru a-i convinge pe europeni sa-si pastreze banii in propriile banci.

Sunt multe motive ce ar putea fi enuntate. Dar cel mai simplu raspuns e altul: pentru ca asa au vrut si pentru ca oamenii inca accepta. De aia au recurs la aceasta masura. Reactiile totusi nu au intarziat sa apara: lume disperata care a incercat sa-si retraga banii, bancomate golite si vandalizate, oameni suparati care au recurs la gesturi gen intrat cu excavatorul in sediul bancii inchise. Toate astea avand loc in week-end, dupa anuntul facut "strategic" vineri seara cand se stia ca urmeaza cateva zile libere necesare blocarii conturilor si efectuarii operatiei de rigoare. Teoretic banii respectivi vor fi convertiti in actiuni la banci, care asa cum va imaginati probabil, nu vor mai avea in curand nici o valoare. Mai ales daca lumea va incerca sa vanda masiv "actiunile" respective.

Actul in sine poate fi catalogat drept murdar, precum a fost cel din anii 30 cu confiscarea aurului de la toate persoanele care il depozitasera in casutele de valori bancare. Sau cel din anii 92 in Italia cand un procent din depozite, ceva mai mic e adevarat, a fost "nationalizat" de stat in conditii asemanatoare. Istoria se repeta, iar cei care n-au invatat nimic din ea vor suferi din nou. Mai tare decat gestul in sine, uimeste insa prostia celor care au recurs la acesta. Asa cum spuneam in introducerea articolului, o miscare brusca de genul asta s-ar putea sa atraga atentia ceva mai tare decat majoritatea metodelor clasice de jumulire a oamenilor de rand. Venind si intr-un moment destul de "fierbinte" al situatiei economice mondiale, sunt sanse ca aceasta crestere brusca a temperaturii sa declanseze fierberea pe care o tot asteptam de cativa ani.

Bineinteles, baietii din varful piramidei spun ca "taxarea" aceasta este o chestie unica, care nu se va repeta, se jura pe rosu si dau tot felul de "asigurari" ca totul este o exceptie. Singurul mod in care ar putea ca promisiunea lor sa fie indeplinita ar fi, evident, acela in care aceasta poveste va declansa fierberea de care spuneam si aventura economica s-ar incheia aici. Am totusi sentimentul ca nu scapam asa usor, ci ne vom mai distra un pic cu sistemul actual, timp in care vom mai asista la tot felul de masuri de genul asta. La greci falimentul a fost numit “haircut”. La ciprioti furtul se numeste “one-time tax”. La noi transferarea banilor publici primiti de la FMI in conturile bancilor private s-a numit "scadere RMO". Sunt curios ce gen de astfel de schimbari de definitii dupa modelul doublethink vor mai avea loc atata vreme cat sistemul mai sta in picioare.

Iar daca vorbim de sisteme, sa venim si cu cateva vesti din zona alternativa. Asa cum mentionam in seria dedicata monezilor, unul din cele mai promitatoare sisteme financiare alternative este cel numit BITCOIN. Bazat pe arhitectura P2P si retele, moneda Bitcoin pare sa prinda tot mai mult avant in ultima vreme. Cursul raportat la dolar a inregistrat in ultimele doua luni cresteri spectaculoase, de la 15USD la 30USD in februarie si acum este aproape 50USD. Iar asta in ciuda unor probleme temporare cauzate de trecerea de la versiunea 0.7 la versiunea 0.8 a programului. Se pare ca lumea incepe sa inteleaga avantajele bitcoin si sa-l foloseasca tot mai mult. Au aparut numeroase case de schimb, firme care accepta bitcoin sau care intermediaza achizitii de pe site-urile mari gen ebay sau amazon, unele ocupandu-se si de livrare.

Este greu de estimat valoarea monezii Bitcoin si asta din mai multe motive. Faptul ca moneda nu poate fi inflationata aiurea si exista un numar limitat de bani ce poate fi pus pe piata, pe masura ce aceasta creste, ii da o oarecare stabilitate. Asta nu inseamna ca este invincibila la atacuri speculative, dar acestea sunt destul de greu de realizat avand in vedere modul in care este gandita infrastructura retelei. Valoarea mai este data si de raritate. Se spune ca in acest moment un bitcoin este la fel de rar ca 10 kilograme de aur. Asta inseamna ca ar fi loc suficient de crestere, daca raportam bitcoin la alte valute fara suport real, precum dolarul, euro sau alti FIAT money. Daca ne gandim totusi la faptul ca bitcoin ramane la finalul zilei, la randul ei, un FIAT money conventional, fara valoare tangibila, atunci nu il putem compara din acest punct de vedere cu metalele pretioase.

Cea mai importanta caracteristica a bitcoin este insa alta. Adevarata valoare a acestei monezi este de fapt libertatea. Libertatea e un concept la fel de abstract si virtual ca moneda in sine, dar foarte pretios in special in aceasta perioada din istoria omenirii. Lipsa controlului exercitat de guverne si institutii financiare ofera libertatea de plata si schimb, transferul rapid si anonim, fara posibilitate de taxare abuziva, fara inflationare, fara impozitare sau furt direct de tipul celui efectuat in cipru, iar toate astea ii ofera valoare bitcoin. De fapt bitcoin este asa de usor de administrat incat nu ai nevoie decat de o simpla parola din 12 cuvinte pentru a-ti putea accesa banii oricand si oriunde, daca nu vrei sa cari portofelul virtual dupa tine, pe stick sau laptop, atunci cand pleci in vacanta. Este un concept frumos, trebuie sa recunoastem. Si chiar daca pe viitor lumea se indreapta catre un model de societate in care moneda nu mai este necesara, pentru perioada de tranzitie bicoin ar putea deveni o unealta extrem de utila.

Completare ulterioara: Din categoria paradoxuri bancare. Stand la povesti cu ezotech pe tema situatiei din Cipru, am ajuns la o concluzie interesanta. Bancile creeaza pana la 10.000 euro din fiecare 1000 euro depusi, inmultindu-i prin imprumuturi succesive. In acelasi timp, conform RMO, sunt obligati ca din cei 1000 euro sa pastreze ca rezerva cel mult 100 euro. Din fiecare 100 euro pastrati, probabil cel mult 10 euro sunt disponibili sub forma de hartie, restul fiind bani "digitali" adica doar in conturi. Din acei 10 euro de hartie, probabil cel mult 1 euro sunt disponibili in bancomate, restul fiind pastrati in casieria bancii. Bineinteles ca numerele pot diferi si procentajele nu sunt batute in cuie, ideea era exemplificata doar ca sa intelegem functionarea sistemului fractionar. Incercati totusi sa calculati care sunt sansele ca deponentii care au luat cu asalt bancomatele bancilor din Cipru sa-si recupereze banii... :)

Editare ulterioara: Aseara parlamentul cipriot a intors decizia UE votand respingerea masurii furtului din depozitele populatiei. Asta nu inseamna ca totul e bine, pentru ca riscul de faliment al Ciprului, dupa modelul Greciei sau Islandei, ramane valabil fara ajutor extern. Din pacate, sau din fericire, pentru ca oamenii s-au mai trezit un pic, haosul si nesiguranta au fost cauzate deja. In tot timpul asta oamenii au stat cu banii blocati in conturi si bancile inchise. In cinematografie era o vorba: suspansul face un thriller adevarat, ca dupa ce ai vazut monstrul, emotiile scad, stii ce urmeaza. Deci in cazul de fata cu cat se amana decizia, cu atat creste drama. N-as vrea sa fiu in pielea unuia care avea treaba cu banii aia zilele astea si nu a putut face nimic cu ei. Nici sa mearga la banca sa plateasca, nici sa-i retraga. Sa nu stie nici cat va pierde din ei, nici daca banca lui va mai supravietui dupa. Cu prima ocazie multi vor incepe sa lichideze depozitele, dand astfel o "mana de ajutor" sistemului financiar cipriot si european.

41 de comentarii:

  1. „Cine nu cunoaşte istoria, riscă s-o repete” spunea Nicolae Iorga

    Frica de schimbare a oamenilor si spiritul de turma insamantat de societate ii face sa indure toate vicisitudinile vremurilor pana cand vor ajunge sa se omoare pe o bucata de paine.

    "Cum s-o descurca vecinu' m-oi descurca si eu." - asta e o alta fraza des intalnita. Cu alte cuvinte isi semneaza sentinta.

    Totusi mai dureaza un pic, lucrurile se desfasoara mult mai incet decat s-ar fi dorit, spre avantajul celor care isi asigura acum colacul de salvare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tot din istoria recenta avem si exemplul Romaniei unde in 1991 a fost "nationalizata" valuta pe vremea lui Stolojan. Bine, noi am avut si furt prin inflatie de 99% in perioada respectiva, apoi Bancorex, Caritas, FNI si multe alte exemple... din care lumea n-a invatat nimic. Ce-i drept, pe vremea aia nu avea nici cine sa ne repete lucrurile astea si sa te explice clar, pe fata. Nu existau pe vremea aia fymaaa, antiiluzii sau... dileme existentiale... :)

      Ștergere
    2. Flavian, cati ani aveai in 1991?

      Tu zici ca a fost "nationalizata" valuta? Vezi ca sunt multe mituri pe tema asta, bine ar fi sa studiezi ce s-a intamplat de fapt:

      http://www.lege-online.ro/lr-HOTARARE-763-1991-%282004%29.html

      Sper sa intelegi ce a fost de fapt miscarea asta.

      Ștergere
    3. Din cate am inteles eu fenomenul, s-a facut schimbarea fortata. Daca aveai 100 USD in cont, te-ai trezit apoi brusc cu 1500 RON. Cu 1500 RON iti luai atunci 10 paini, iar peste cateva luni iti luai 1, apoi doar o felie.

      Ștergere
    4. In 1991 persoanele fizice nu aveau voie sa aiba conturi in valuta.

      Ștergere
    5. Tot furt se cheama indiferent daca-l faci din contul personal al patronului sau din cel al firmei sale.

      Ștergere
    6. Ti-am dat ordonanta de guvern. Daca vrei sa iti explic ca la clasa 2, singurele conturi de unde a fost luata valuta "brusc" au fost conturile firmelor de stat. Adica statul si-a luat valuta din firmele sale si a bagat-o in BNR. E furt? Nu.

      Ștergere
    7. Ok, poate "brusc" nu era termenul corect. Restul ramane insa valabil: Sumele în valuta rãmase la dispoziţia agenţilor economici, prevãzute la alin. 2 şi 4, neutilizate pînã la data de 31 decembrie 1991, vor fi preluate la rezerva valutarã a statului, la cursul de schimb al zilei.

      Ștergere
    8. Da, doua luni au fost suficiente ca lumea sa faca ce vrea cu valuta. Nu a fost ca in Cipru unde intai au fost blocate conturile si dupa aia se iau deciziile "punitive".

      Motivul deciziei nu a fost confiscarea valutei, ci unificarea cursului de schimb oficial cu cel interbancar si "devalutizarea" economiei- nu stiu daca iti mai aduci aminte perioada cand toate preturile erau afisate in dolari in 1990-1991 etc. La butic se vindea guma in dolari :)

      A fost o perioada de gratie de 2 luni in care "lumea" a putut sa faca ce a vrut cu banii (inclusiv sa ii schimbe in lei la ce valoare au vrut). Degeaba ii spui furt pentru ca nu a fost, doar au fost scuturate niste "bastioane" unde se acumulase valuta in scop speculativ in principal.

      Chestia cu decapitalizarea exportatorilor e o gogoasa mare.

      Ștergere
    9. Mda, se pare ca avem definitii diferite in ce priveste furtul. Eu cand cineva imi baga mana in contul propriu si imi ia banii fara sa fiu de acord il consider furt. Chiar daca incearca sa-si acorde circumstante atenuante.

      Ștergere
    10. Contul sau depozitul e al bancii. Nu e "propriu".

      Ștergere
    11. E hai, lasa visinul ala in pace... ;)

      Ștergere
    12. Banii sunt ai tai, contul/depozitul sunt ale bancii. Daca banca iti zice sa iti iei banii din cont, nu ai ce face. Cam asta scrie in contract.

      Eu zic sa folosim totusi termenii corecti :)

      Ștergere
    13. Continui sa te ascunzi dupa visin: banca n-a avut treaba cu banii mei. Statul a avut si s-a bagat peste mine si banca.

      Ștergere
  2. Faza aia cu nationalizarea valutei i-a terminat pe exportatori, mai ales, nepermitandu-le sa se capitalizeze.Ei primeau bani frumosi, valuta forte, care trebuiau schimbati in lei, si erau mancati rapid de inflatie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta e o mare gogoasa.

      1. "Nationalizarea" "brusca" s-a aplicat doar la firmele cu capital 100% de stat. Mie imi vine greu sa cred ca statul poate sa nationalizeze ceva ce era deja al lui.
      2. Firmele private au avut termen de gratie 2 luni sa decida ce fac cu valuta. O schimba la cursul de schimb unificat sau o folosesc pentru achizitii.
      3. Dupa unificarea cursului de schimb firmele (de stat sau private) au putut pastra 50% din incasarile in valuta. Cata vreme exportatorii aveau costuri in lei puteau folosi 50% lei pentru plata datoriilor pe intern. Deci daca voiau se capitalizau, cred ca au avut alte probleme firmele in 1991.
      4. A existat o speta de persoane fizice care neavand unde sa "parcheze" valuta au dat-o in gestionare firmelor 100% de stat. Aceasta a fost singura valuta apartinand persoanelor fizice care a fost "confiscata" "brusc". Au fost cateva zeci de mii de persoane, si suma a fost in jur de 5mil de USD. Din cate stiu eu, statul a restituit sumele astea incepand cu 1996-1997. Daca doriti sa va documentati pe tema asta:

      http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=302&idm=9&idl=2

      (deci 10500 oameni aveau 1,5mil USD bagati intr-o firma de stat "la pastrare". Asta inseamna cam 150 USD de persoana, ca sa stim despre ce discutam).

      Vad ca multi ganditi in termenii de acum- convertibilitate totala a leului cu valuta, conturi in valuta la liber, banca centrala independenta samd. 1991 erau "alte vremuri", pana sa deschizi un cont in valuta (si ca firma) erai controlat si ras-controlat, banca centrala nu era independenta ci raporta guvernului etc.

      Ștergere
    2. Faptul ca erau alte vremuri si ca s-au gasit tot felul de metode de "invelire a ciocolatei" nu schimba prea mult situatia. A fost un furt mai delicat, dar tot pe fata. Eu personal incadrez in acest moment furturile facute de stat in doua categorii. Alea pe fata, gen cipru, america 30 sau italia 92. Iar a doua categorie este cea "pe ascuns". Aici intra taxe, impozite, accize, inflatie si altele. Diferenta intre cele doua este ca lumea s-a obisnuit cu cele din a doua categorie. Este ca si cum te-ai obisnui cu violul si ajungi sa-l confunzi cu dragostea. Pe principiul ca pana la urma, tot sex este.

      Dragoste este cand imi fac singur asigurare de sanatate, de buna voie si nesilit de nimeni, iar atunci cand nu-mi mai convine renunt la ea. Viol se cheama cand statul imi ia bani sub denumirea "asigurare" si nu-mi ofera nimic de ei, iar atunci cand nu mai platesc trimite politia. Vorbind dintre diferenta intre impozitare clasica si confiscare din conturi, unii fac precum prostituatele: in momentul in care violul nu mai poate fi evitat, zi-i dragoste si nu te mai agita degeaba. Astfel ca daca incadram episodul 91 la furt pe fata, voalat sau usor mascat e mai putin relevant... ;)

      Ștergere
    3. Episodul respectiv ("nationalizarea" valutei) nu a fost nici un fel de furt. Pe fata, pe dos, voalat, mascat- cum vrei tu sa il numesti. Orice tara are dreptul sa isi impuna moneda in interiorul tarii- esti de acord?

      Eu sincer m-as concentra pe inflatia din 1990-1999, acolo e marea buba. Furt capitalist, sa ii zicem asa :)

      Ștergere
    4. Personal, nu sunt de acord cu nici un fel de impunere. Exact ce spuneam mai sus. Ne-am obisnuit ca statul sa dicteze folosirea unei anumite marci de hartie igienica si ni se pare ok. La graficele cu furtul prin inflatie din 1990-1999 pusesem link in primul reply de mai sus. Il mai pun o data, ca nu strica: Valoarea banilor - material cu poze

      Ștergere
    5. Cu graficul ala sunt perfect de acord. Cu remarca ca BNR a devenit independenta doar in ultimii ani (cred ca regulamentul din 2004 apare prima oara denumirea de "independenta").

      Ștergere
  3. In Spain, The Bitcoin Run Has Started The value of the virtual currency has soared almost 30 percent in the last two days. "One hundred percent of that is due to Cyprus," says Colas. "It means the Europeans are getting involved."

    Nassim Taleb: "Bitcoin is the beginning of something great: a currency without government, something necessary and imperative."

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cazul ideal pentru bitcoin ar fi ca o tara sa legitimizeze utilizarea lui. Iar asta n-ar fi imposibil, la cat de populare devin miscarile politice alternative in ziua de azi. Cum ar fi de exemplu partidul piratilor in tarile nordice, beppe grillo in italia sau MAT de la noi.

      Ganditi-va ce ar insemna pentru Romania adoptarea BITCOIN ca si standard de plata la nivel oficial. Folosit initial in paralel cu RON si Euro, utilizat la plata de taxe si reglementate exchange-uri. Ar transforma practic instantaneu Romania in paradis fiscal, mai ceva decat Cipru.

      Ștergere
    2. "Ar transforma practic instantaneu Romania in paradis fiscal, mai ceva decat Cipru."

      Si asta e de bine? :)

      Ștergere
    3. Imi este greu sa raspund la intrebarea asta. Ar fi interesant oricum... :)

      Ștergere
  4. http://www.zf.ro/business-international/bce-este-dispusa-sa-lase-bancile-cipriote-sa-se-prabuseasca-daca-ciprul-nu-accepta-cerintele-ue-si-fmi-oficialii-europeni-vorbesc-deschis-de-iesirea-tarii-din-zona-euro-10682940

    citez: "Unii analişti se tem că în lipsa finanţării primite de la BCE cele două bănci cipriote se vor prăbuşi sub presiunea retragerilor depozitelor, fie acestea şi limitate, ceea ce va provoca colapsul întregului sistem bancar şi în cele din urmă falimentul statului"

    si: "riscul este ca panica să se răspândească în alte ţării, iar băncile locale să se confrunte cu valuri de retrageri de capital, iar pieţele să-şi piardă încrederea în zona euro."

    Mai sunt unele referiri interesante legat de moneda europeana.

    Ciprul mai ramasese. Mai sunt alte tari de falimentat? Mereu se vorbeste de iesirea vre-unei tari din zona Euro dar asta nu se va intampla. Asta e sperietura vestului pt acele tari, defapt vestul nu vrea iesirea tarilor, vestul vrea sa acorde imprumuturi acelor tari si apoi sa puna conditii, adica sa conduca acele tari.

    Si daca vreo tara ar avea totusi curajul chiar sa iasa din zona euro, ce ar face UE-ul? Ar cere ca tara respectiva sa se vanda pe bucati sa-si recupereze banii bagati pana acum? Sau ar transforma tara intr-o Cuba prin izolare/conditii dezavantajoase de comert cu UE-ul?

    Sunt doar curios, pt ca nu ma pricep la kestiile astea.

    RăspundețiȘtergere
  5. Si inca ceva:

    „Parlamentul cipriot este evident prea implicat emoţional şi nu va decide nimic dacă nici măcar nu s-a simţit în stare să participe la întâlnire, ceea ce este o mare problemă pentru noi. Nu ne-am mai întâlnit niciodată cu aşa ceva“, a afirmat oficialul citat."

    Cum adica prea implicat emotional? Adica nu-i mare chestie sa iti ingropi tara in datorii?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mda, o sa fie un weekend interesant: Europe, Russia Reject Latest Cyprus Bailout Plan Before It Is Even Voted By Parliament

      Eu o sa fiu prins cu intalnirea comunitatii, iar pana luni poate se mai lamuresc si ei.

      Ștergere
    2. http://www.emilstoica.ro/cipru-o-noua-abordare.html

      Ștergere
    3. http://www.riscograma.ro/7589/scoateti-va-banii-de-la-banca-repede/

      "Apoi, toţi depunătorii din toate ţările atinse de criza datoriilor suverane se vor grăbi să-şi scoată banii şi să-i dosească oriunde dar nu în moneda euro sau în Uniunea Europeană."

      Ștergere
    4. si:

      http://www.riscograma.ro/7613/urmeaza-poprirea-pe-toate-conturile-din-europa/

      "Este nevoie de un exemplu “pozitiv”: Iată, în Cipru au luat pastila amară, s-au supărat puţin, dar apoi s-au dus acasă liniştiţi. Aşa veţi face şi voi până la urmă!

      Anestezierea sau nu a reacţiei publice este marele punct vulnerabil al acestui plan. Iar Cipru trebuie să funcţioneze întâi pe post de cobai, apoi de material didactic."



      Treaba cu blocatul banilor in banci sau cu falimentul bancilor e o idee vehiculata de mult timp de pretori care stiu de undeva ca o sa se intample asta, uneori se mai scapa pe la vreo slujba sfatundu-si enoriasii sa isi scoata banii din banci.

      Ștergere
    5. si un comentariu la articolul de mai sus:

      "Nimic nu mai e solid in clipa asta. S-a incalcat un principiu sacru si anume nu te atingi de banii oamenilor din banci. Piatra de temelie a oricarei banci e increderea pe care o are in fata clientilor. In momentul in care statul oricand poate sa NATIONALIZEZE depozitele bancare (indiferent de procentaj sau limita arbitrara) atunci bancile din statul ala pot sa-si inchida portile. Toate bancile din Cipru vor fi distruse. Toate bancile din toate tarile din Uniunea Europeana care au ceva dificultati financiare vor suferi pierderi inimaginabile."

      Ștergere
    6. dan, alex - multumesc, dar am tot citit zilele astea si riscograma si trenduri si giurgea si zero hedge ca sa vad ce zice "presa oficiala" despre subiect. Ca restul de ziare mainstream au ramas total inutile, de fapt nici macar mainstream nu se mai pot numi... :)

      Ștergere
  6. Eu sunt curios de ce EU si FMI au vrut sa se ia in Cipru exact masura cu nationalizatul banilor din banci? De ce nu le-au impus sa creasca taxele? Sau sa bage un forfetar, cum a fost la noi (cel putin asa au zis ai nostrii).

    Vrea oare EU sa testeze pe Cipru ceva ce are de gand sa implementeze si in alte tari? Sau au ei alt motiv?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-au ce taxe sa creasca, sectorul lor bancar este mult supra-dimensionat. Sunt o mana de oameni, cam un milon de persoane ce nu produc mare lucru pe insula aia. UE a vrut probabil sa loveasca Rusii care aveau depozite in bancile cipriote, dar n-au reusit decat sa se impuste singuri in picior. Falimentul Ciprului sau iesirea din Euro va avea oricum repercursiuni, la fel si falimentarea bancilor aflate deja cu un picior in groapa carora doar un bank-run marti le mai lipsea. Iar sa o dea acum la intors, cedand in fata Ciprului si acordand ajutoare renuntand la conditiile impuse, va insemna dezastru la alegeri pentru Germania si un exemplu prost oferit grecilor. Vedem saptamana viitoare ce iese, urmeaza zile interesante... :)

      Ștergere
  7. Intr-o nota optimista un articol din care trebuie sa invatam cu totii:

    http://capitalismpepaine.ro/2013/03/22/tara-oasului-isi-face-singura-strazi/

    Daca oamenii aia au turnat 10 KM de drum, e chiar ceva de apreciat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Spaniolii si portughezii se gandesc acum ca si lor li s-ar putea intampla acelasi lucru ca si cipriotilor.

    http://www.ziare.com/economie/zona-euro/ciprul-a-scapat-de-faliment-insa-spania-si-portugalia-sunt-in-stare-de-soc-1226362

    Ramane de vazut cat de mare o sa fie impactul sperieturii. Stiu ca prin Spania lumea nu prea umbla cu cash, toti folosesc card-ul. Deci isi tin banii in banca, deocamdata.

    RăspundețiȘtergere
  9. http://www.ziare.com/bani/banci/tarile-brics-pe-cale-sa-infiinteze-o-banca-rivala-pentru-banca-mondiala-1226722

    "Grupul marilor economii emergente, BRICS - Brazilia, Rusia, India, China si Africa de Sud, intentioneaza sa infiinteze o banca de dezvoltare cu atributii similare Bancii Mondiale"

    Cam tarziu s-au trezit...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mda, sa vedem maine ce se intampla in Cipru... :)

      Ștergere
  10. Iar un articol interesant:

    http://www.zf.ro/business-international/dupa-imblanzirea-sectorului-bancar-din-cipru-ar-putea-urma-malta-si-luxembourg-10691010/

    Se pare ca se cam vor inchide paradisurile fiscale.

    Iar Isarescu spune ca suntem la inceputul unui nou ciclu:

    http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/isarescu-nu-stiu-daca-se-va-introduce-etalonul-aur-dar-e-sigur-ca-suntem-la-inceputul-unui-nou.html

    Ce stie el si noi inca nu stim?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O fi stiind ca i se cam apropie finalul celor 20 de ani de domnie in principatele romanesti... :)

      Ștergere