miercuri, 21 aprilie 2010

Alternative energetice - completari baterii

Episodul 13 al seriei alternativelor energetice inceputa aici. Explicam in episoadele trecute conceptul de EROEI, de bani ca simpla eticheta a produselor obtinute cu ajutorul energiei, ca si de relatia dintre randament si cost. Am trecut apoi la variantele oficiale incercand sa atrag atentia asupra capcanelor subventiei, plimbatul costului energetic si furatul propriei caciuli. Am continuat cu alte aspecte ale problemelor energetice ce apar dupa momentul producerii acesteia, anume transportul si stocarea. Dupa nitzica teorie, am trecut sa detaliem problema stocarii in cazul bateriilor din autoturismele electrice, vorbind despre fabricarea si despre incarcarea acestora.

Am considerat necesare cateva adaugiri la ceea ce discutasem deja anterior. Pentru ca episodul de completari ar fi devenit prea lung, am hotarat sa-l impart in doua sectiuni. Prima este o continuare la discutia despre baterii, iar a doua este referitor la o intrebare pe care am primit-o apropo de sursele de energie.

Revenind asadar la povestea cu masinile pe baterii si infrastructura necesara incarcarii acestora. Un autoturism de 1 tona consuma cam 6-9% in functie de trafic in medie si minim cam 5% in conditii ideale. Am cumnat sofer pe basculanta, are 15T goala si 40T incarcata. Consuma cam 25-35% goala si 40-55% incarcata. Asta inseamna cam 1.5 L / tona. Este de vreo 3-4 ori mai putin pe tona decat la un autoturism, dar exista diferenta semnificativa intre consum atunci cand e incarcata.

Sa zicem ca luam cazul propus de mine initial. Cu baterii de 50 KWh care sa se incarce in 10 minute. Asta ar necesita doar 0.3 MW. Un reactor de la Cernavoda are 600MW. In felul asta un reactor nuclear ar putea incarca simultan vreo 2000 de masini. Ar fi suficient un reactor pe oras sau sector. Sa luam totusi un caz mai serios. O baterie de 300KWh care sa se incarce intr-un minut. Cu o combinatie de genul 16KV/1100A se poate. Asta reprezinta 18MW. Ziceam ca un reactor nuclear are cam 600 MW. Adica putem incarca simultan vreo 30 de baterii la el. Propun cate un reactor nuclear la fiecare benzinarie...

Hehe, sa fim seriosi. Cum ipoteza contruirii unui reactor nuclear in fiecare benzinarie este mai putin probabila decat sa zicem... intrarea in productie de serie a unui ZPM... hai sa mai aruncam niste cifre in joc:
Eoliene: Totodată, volumul solicitărilor de acces la reţeaua de distribuţie şi transport la nivelul întregii ţări în prezent depăşeşte 10.000 MW putere instalată, în condiţiile în care vârful de consum în 2007 a fost de circa 9.500 MW.

Transelectrica: Compania gestionează, operează, întreţine, modernizează şi dezvoltă o reţea de transport formată din 77 de staţii electrice de transformare, cu o capacitate de circa 35.000 MVA, şi 8.955 kilometri de linii electrice aeriene de 110/220 kV, 400 kV şi 750 kV, aflate în gestiunea a opt sucursale de transport

Productie energie: În anul 2006, producţia a fost de aproximativ 62 TWh, la o putere instalată de 17.630 MW.

Consum combustibili: Conform unei estimări din anul 2005, economia românească consumă anual 5,3 milioane tone carburanţi. Pe lângă carburanţi, există un consum de 7,3 milioane de tone de combustibili, folosiţi in industrie. Consumul actual (anul 2007) al României este de circa 3 milioane tone de benzină pe an şi circa 4 milioane tone de motorină.
La cifrele de mai sus adaugam un calcul facut anterior. Cel care zicea ca la un autoturism, 5l benzina minim necesar pentru 100km sunt echivalenti cu aprox 15KWh. Adica 1l combustibil echivalent cu vreo 3KWh pentru autoturisme. Si in cazul unei basculante cam 1l combustibil echivalent 1KWh. Adica 1 tona benzina egal 3MWh, 1 tona diesel egal 1MWh.

Boon. Acum tragem linie si socotim. Cele 3 milioane tone benzina plus 4 milioane tone motorina consumati anual ar fi echivalenti aproximativ cu 13 TWh in cazul fericit in care ignoram autoturismele diesel sau tractoarele ce ar scadea si mai rau media. Hai sa zicem un minim 15 TWh necesar pentru a avea un punct de pornire. Ar veni cam un sfert din cei 60TWh deja produsi anual.

Asta ar fi fezabil in cazul Romaniei care de vreo 5 ani sta binisor la acest capitol fiind un exportator de energie electrica. Unde Transelectrica sta relaxata pentru ca are varfuri de consum la o treime din capacitatea de transformare si un pic mai mult de jumatate din puterea instalata. Permitandu-si sa faca misto de baietii cu eolienele care le cer sa-si dubleze capacitatea de transport pentru a mai adauga 10.000MW la puterea deja existenta si neutilizata.

Mai important este sa vedem cum vom reusi sa facem asta simultan cu cresterea capacitatilor de transport. Pentru ca reteaua de transport este inegal distribuita dupa cum se poate vedea si in harta Transelectrica. Productia energetica este in acest moment concentrata in sudul tarii, in special zona Dobrogea. Unde se insista acum si cu eolienele.

In rest multe orase mari din tara, in special in zona Transilvania nu beneficiaza decat de o singura magistrala de transport. Brasovul de exemplu e un caz fericit, cu 4 linii de 400 kV. Pe liniile de inalta se transporta uzual curenti pana in 1000 A. Cu maxime posibile de 2-3000A pentru perioade scurte in caz de avarie. Asta ar insemna ca o linie de 400kV ar fi necesara pentru fiecare oras mai maricel astfel incat cu cei 400 MW sa se poata incarca simultan intre 30 si 1000 de baterii functie de varianta si viteza de incarcare aleasa.

P.S. Rog luati in considerare ceea ce spuneam AICI inainte de adaugarea unor eventuale comentarii. Va multumesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu